گارد تهاجمی ترکیه علیه کردهای سوریه

گروه بین‌الملل: آمریکا در نظر دارد نیرویی ۳۰ هزار نفره از شبه‌نظامیان کرد در مناطقی از سوریه مستقر کند. اردوغان اعلام کرده که ارتش ترکیه به‌زودی به مناطق زیر نفوذ کردهای سوریه حمله خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در واکنش به این اقدام اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور آماده حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه ظرف چند روز آینده هستند. اردوغان که برای هواداران حزب عدالت و توسعه ترکیه در شهر توقات سخنرانی می‌کرد به این حمله اشاره کرد.
اردوغان گفت در روزهای آتی ارتش ترکیه عملیات «سپر دفاعی فرات» را به شمال سوریه که زیر کنترل شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) است، آغاز خواهد کرد. او گفت هدف این حمله «پاک‌سازی مرزهای جنوبی کشور از نفوذ تروریست‌هاست.» یگان‌های مدافع خلق شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به شمار می‌آیند.
اردوغان از همه هم‌پیمانان ترکیه‌، بخصوص آمریکا تقاضا کرد از «خواست به حق ترکیه» پشتیبانی کنند. سخنان اردوغان در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (SDF) که در شمال این کشورمستقر است، مورد حمایت کامل آمریکاست. رئیس‌جمهوری ترکیه هدف از عملیات جدید علیه ناحیه «عفرین» را برچیدن به گفته وی تروریسم از مرز جنوبی کشورش اعلام کرده است.ناحیه عفرین در کنترل شبه‌نظامیان کرد سوریه، موسوم به یگان‌های مدافع خلق است. آنکارا این یگان‌ها را گروهی تروریستی می‌داند و مدعی است که این یگان‌ها با حزب کارگران کردستان ترکیه، پ.‌ک.ک، ارتباط دارند. سخنگوی یگان‌های مدافع خلق در آفْرین گفته که درگیری‌ها از نیمه‌شب گذشته بین واحدهای این تشکیلات و نیروهای ترکیه در نزدیکی مرز آغاز شده است. اردوغان در ابتدای هفته جاری از شبه‌نظامیان کرد سوریه خواسته بود تسلیم شوند. او گفته بود در صورتی که آنها تسلیم نشوند طی کمتر از یک هفته از طرف ارتش ترکیه نابود خواهند شد.
برنامه آمریکا برای کردهای سوریه


خبرگزاری آسوشیتدپرس در ماه دسامبر گزارش داد که ایالات متحده روی یک برنامه آموزشی برای گاردهای مرزی کرد و عرب در سوریه کار می‌کند که هدف از آن جلوگیری از ظهور دوباره گروه داعش است.ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، می‌گوید که آمریکا در حال برداشتن گام‌هایی به منظور مشروعیت بخشیدن و محکم کردن جای پای یگان‌های مدافع خلق است.او تأکید کرد که «این وضعیت کاملاً غیرقابل قبول است» و ترکیه از خودش دفاع خواهد کرد.
گفته می‌شود حزب اتحاد دموکراتیک نزدیک به ۳۰ هزار رزمنده در اختیار دارد که حدود ۲۵ هزار نفر آن را شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) تشکیل می‌دهند.
یکی ازمقامت بلندپایه دولت ترکیه به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت آموزش نیرویی ۳۰ هزار نفره در مرزهای سوریه  سبب شده که نماینده آمریکا برای ادای توضیحاتی به آنکارا دعوت شود. «بکر بوزداغ» معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: قرار گرفتن آمریکا در کنار یگان‌های مدافع خلق، شاخه سوری پ.ک.ک به جای حمایت از ترکیه و انتقال هزاران سلاح به آنها و اکنون تشکیل ارتش برایشان تحت پرچم نیروی امنیتی مرزی سوریه به معنای بازی با آتش است. به گزارش خبرگزاری «آنادولو» ترکیه اعلام کرد که مناطق مرزی با سوریه که زیر کنترل شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) قرار دارند، مورد حمله توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفته است.
شایان ذکر است که درگیری ترکیه با شبه‌نظامیان وابسته به پ.ک.ک که از سال ۱۹۸۴ آغاز شده بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.